W jaki sposób sport wpływa na zdrowie psychiczne?

Kobieta

Uprawianie sportu niesie za sobą wiele korzyści. Świadczyć może o tym ilość celów, dla których ludzie to robią. Niektórzy chcą mieć szczupłą sylwetkę i w ten sposób zrzucić zbędne kilogramy, inni natomiast chcą zadbać o kondycję fizyczną. Jeśli za cel obierzecie sobie zwycięstwo w maratonie, korzyścią może być sukces w tym wyścigu. Tak naprawdę to, jaka ona będzie, zależy od indywidualnego podejścia każdego z Was.

Wystarczy kupić odpowiedni strój oraz buty męskie lub buty damskie sportowe i do dzieła! Można osiągać cele.

Sport ma jednak to do siebie, że niezależnie od celu, jaki postanowicie, wpływa on na zdrowie psychiczne. W jaki sposób? Zaraz się dowiecie.

Stabilność emocji

Kiedy zaczniecie regularnie uprawiać sport zauważycie, że Wasze samopoczucie emocjonalne ulegnie poprawie. To nie żaden mit, a wręcz przeciwnie. Z pewnością stanie się tak już po pierwszym treningu.

Sport do doskonała profilaktyka w walce z wahaniami nastrojów. Potrafi on być bardzo skuteczny przy zapobieganiu depresji. Jak to się dzieje? Podczas aktywności fizycznej, organizm zaczyna produkować więcej endorfin (potocznie nazywane hormonem szczęścia). Mają one bezpośredni wpływ na nastrój. Według badań, zmniejsza to ryzyko zachorowania na depresję o średnio 30%.

Zmniejszony poziom stresu

Jest to kolejny pozytywny wpływ sportu na zdrowie psychiczne. Również i w tym przypadku, efekty można zauważyć już po pierwszej serii ćwiczeń. Jeżeli w codziennym życiu towarzyszą Wam stany lękowe – zacznijcie uprawiać sport. Staniecie się na nie mniej podatni.

Sport = dobry sen

Macie problemy z zasypianiem? Nie sięgajcie wtedy od razu po środki nasenne. Nie tylko zatruwają one organizm. Mogą skutecznie doprowadzić do uzależnienia, a nawet przedwczesnej śmierci. Idealnym rozwiązaniem na kłopoty ze snem jest aktywność fizyczna. Nie tylko zmęczenie, które towarzyszy wysiłkowi wpływa pozytywnie sen. Sama jego jakość się zwiększa, dzięki wydzielanym przez organizm hormonom. Wydłuża się faza REN podczas, której ciało najbardziej się regeneruje. Sprawi to, że rano wstaniecie bardziej wypoczęci.

Polepszone zdolności poznawcze

Nie jest tajemnicą, że procesy poznawcze z wiekiem tracą na sile. Osoby starsze mają większe problemy ze skupieniem swojej uwagi, pamięcią, odbieraniem informacji z otoczenia, a nawet planowaniem, czy rozwiązywaniem problemów. Jednym ze sposobów, by tego uniknąć jest regularne rozwiązywanie różnego rodzaju łamigłówek. Mogą być to chociażby krzyżówki. Jednakże nie tylko trening mózgu wpływa doskonale na zdolności poznawcze. Badania dowodzą, że aktywność fizyczna również może w tym pomóc. Jest to szczególnie istotne właśnie dla osób starszych. Nie tylko polepszy się ich koncentracja i pamięć. Często dla takich ludzi frustrujące jest coś zapomnieć lub mieć problem z wykonaniem prostej dotychczas czynności. Sport i jego wpływ na procesy poznawcze zapobiegnie pogorszeniu się ich samopoczucia emocjonalnego.

Sport na wiele pozytywnych sposobów wpływa na zdrowie psychiczne człowieka. Ilość hormonów, jaka się wytwarza podczas jego uprawiania, jest zaskakująca. Regularne ćwiczenia z pewnością pozwolą Wam żyć w zgodzie z myślą, że „w zdrowym ciele, zdrowy duch”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *